Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

Số 230 | Tháng 5/2025

Các yếu tố ảnh hưởng đến sự trung thành của khách hàng – Vai trò trung gian sự hài lòng: Trường hợp các thương hiệu cà phê Việt Nam

Trương Đình Thái, Nguyễn Thị Ngọc Nga

Tóm tắt:

Nghiên cứu nhằm mục đích xác định các yếu tố có ảnh hưởng đến sự trung thành của khách hàng khi sử dụng những thương hiệu cà phê Việt Nam trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh, với vai trò trung gian của sự hài lòng. Phương pháp nghiên cứu hỗn hợp được sử dụng, kết hợp giữa phương pháp định tính và định lượng, trong đó, kỹ thuật định lượng đóng vai trò chủ đạo. Dữ liệu khảo sát 322 khách hàng bằng hình thức trực tuyến và trực tiếp. Mô hình cấu trúc tuyến tính bình phương nhỏ nhất từng phần với phần mềm SmartPLS.1.0.0. được sử dụng để kiểm định các giả thuyết nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu cho thấy: trải nghiệm khách hàng (CE), chất lượng dịch vụ (SQ) và danh tiếng thương hiệu (BR) có ảnh hưởng trực tiếp đến sự trung thành của người tiêu dùng và có ảnh hưởng gián tiếp đến ý định quay lại sử dụng thông qua sự hài lòng. Niềm tin (TR) có ảnh hưởng trực tiếp đến sự trung thành, nhưng không có ảnh hưởng thông qua sự hài lòng. Kết quả nghiên cứu đề xuất những hàm ý quản trị nhằm nâng cao lòng trung thành (LTT) của khách hàng (CL) đối với các thương hiệu cà phê Việt Nam.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Ahmed, R. R., Vveinhardt, J., Warraich, U. A., Hasan, S. S. U., & Baloch, A. (2020). Customer satisfaction & loyalty and organizational complaint handling: Economic aspects of business operation of airline industry. Engineering economics, 31(1), 114-125.
  2. Ali, S. F., & Naeem, M. (2019). Does service quality increase the level of banks performance: Comparative analysis between conventional and Islamic banks. Journal of Management Development, 38(6), 442-454.
  3. Assiouras, I., Skourtis, G., Giannopoulos, A., Buhalis, D., & Koniordos, M. (2019). Value co-creation and customer citizenship behavior. Annals of Tourism Research, 78, 102742.
  4. Bahadur, W., Aziz, S., & Zulfiqar, S. (2018). Effect of employee empathy on customer satisfaction and loyalty during employee–customer interactions: The mediating role of customer affective commitment and perceived service quality. Cogent business & management, 5(1), 1491780.
  5. Bhattacharya, A., Srivastava, M., & Verma, S. (2019). Customer experience in online shopping: a structural modeling approach. Journal of Global Marketing, 32(1), 3-16.
  6. Blau, P. M. (1964). Justice in social exchange. Sociological inquiry, 34(2).
  7. Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Journal of marketing, 73(3), 52-68.
  8. Chan, K. W., Yim, C. K., & Lam, S. S. (2010). Is customer participation in value creation a double-edged sword? Evidence from professional financial services across cultures. Journal of marketing, 74(3), 48-64.
  9. Chiguvi, D., & Guruwo, P. T. (2017). Impact of customer satisfaction on customer loyalty in the banking sector. International Journal of Scientific Engineering and Research (IJSER), 5(2), 55-63.
  10. Chiou, J. S., & Pan, L. Y. (2009). Antecedents of internet retailing loyalty: differences between heavy versus light shoppers. Journal of business and psychology, 24, 327-339.
  11. Chitty, B., Ward, S., & Chua, C. (2007). An application of the ECSI model as a predictor of satisfaction and loyalty for backpacker hostels. Marketing Intelligence & Planning, 25(6), 563-580.
  12. Christou, E. (2010). Relationship marketing practices for retention of corporate customers in hospitality contract catering. Tourism and hospitality management, 16(1), 1-10.
  13. Chuenyindee, T., Ong, A. K. S., Ramos, J. P., Prasetyo, Y. T., Nadlifatin, R., Kurata, Y. B., & Sittiwatethanasiri, T. (2022). Public utility vehicle service quality and customer satisfaction in the Philippines during the COVID-19 pandemic. Utilities policy, 75, 101336.
  14. Cifci, S. D., & Erdogan, B. Z. (2016). Antecedents and measurement of brand commitment and behavioural loyalty. Journal of Customer Behaviour, 15(4), 321-336.
  15. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2nd ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  16. Cropanzano, R., & Mitchell, M. S. (2005). Social exchange theory: An interdisciplinary review. Journal of management, 31(6), 874-900.
  17. Dahiyat, S. E., Akroush, M. N., & Abu-Lail, B. N. (2011). An integrated model of perceived service quality and customer loyalty: an empirical examination of the mediation effects of customer satisfaction and customer trust. International Journal of Services and Operations Management, 9(4), 453-490.
  18. Dandis, A. O., Wright, L. T., Wallace-Williams, D. M., Mukattash, I., Al Haj Eid, M., & Cai, H. (2021). Enhancing consumers’ self-reported loyalty intentions in Islamic Banks: The relationship between service quality and the mediating role of customer satisfaction. Cogent Business & Management, 8(1), 1892256.
  19. Gigi, G. S., Ramya Lakshmi, N., & Nadheem, S. (2020). A Shift from Brand Loyalty to E Loyalty in Recent Trends: A Conceptual Framework. Solid State Technology, 826-831.
  20. Gong, T., & Yi, Y. (2018). The effect of service quality on customer satisfaction, loyalty, and happiness in five Asian countries. Psychology & Marketing, 35(6), 427-442.
  21. Ha, H. Y., & Perks, H. (2005). Effects of consumer perceptions of brand experience on the web: Brand familiarity, satisfaction and brand trust. Journal of consumer behaviour: An international research review, 4(6), 438-452.
  22. Haron, R., Abdul Subar, N., & Ibrahim, K. (2020). Service quality of Islamic banks: satisfaction, loyalty and the mediating role of trust. Islamic Economic Studies, 28(1), 3-23.
  23. Henseler, J., Hubona, G., & Ray, P. A. (2016). Using PLS path modeling in new technology research: updated guidelines. Industrial management & data systems, 116(1), 2-20.
  24. Herbig, P., & Milewicz, J. (1993). The relationship of reputation and credibility to brand success. Journal of consumer marketing, 10(3), 18-24.
  25. Hosany, S., & Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of travel research, 49(3), 351-364.
  26. iPOS (2024). Thông cáo báo chí: iPOS.vn công bố Báo cáo thị trường Kinh doanh ẩm thực tại Việt Nam năm 2023. Truy xuất từ: https://ipos.vn/thong-cao-bao-chi-ipos-vn-cong-bo-bao-cao-thi-truong-kinh-doanh-am-thuc-tai-viet-nam-nam-2023/.
  27. Kao, Y. F., Huang, L. S., & Wu, C. H. (2008). Effects of theatrical elements on experiential quality and loyalty intentions for theme parks. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13(2), 163-174.
  28. Kim, Y. H., Kim, D. J., & Wachter, K. (2013). A study of mobile user engagement (MoEN): Engagement motivations, perceived value, satisfaction, and continued engagement intention. Decision support systems, 56, 361-370.
  29. Kurniadi, H., & Rana, J. A. S. (2023). The power of trust: How does consumer trust impact satisfaction and loyalty in Indonesian digital business? Innovative Marketing, 19(2), 236.
  30. Leninkumar, V. (2017). The relationship between customer satisfaction and customer trust on customer loyalty. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(4), 450-465.
  31. Liu, Y., Huang, D., Wang, M., & Wang, Y. (2020). How do service quality, value, pleasure, and satisfaction create loyalty to smart dockless bike-sharing systems? Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 22(03), 705-728.
  32. Loureiro, S. M. (2010). Satisfying and delighting the rural tourists. Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(4), 396-408.
  33. Maklan, S., & Klaus, P. (2011). Customer experience: are we measuring the right things? International Journal of Market Research, 53(6), 771-772.
  34. Meyer, C., & Schwager, A. (2007). Understanding customer experience. Harvard business review, 85(2), 116.
  35. Nyan, L. M., Rockson, S. B., & Addo, P. K. (2020). The Mediation Effect of Customer Satisfaction on the Relationship Between Service Quality and Customer Loyalty. Journal of Management and Strategy, 11(3), 13.
  36. Organ, D. W. (1990). The motivational basis of organizational citizenship behavior. Research in organizational behavior, 12(1), 43-72.
  37. Pambreni, Y., Khatibi, A., Azam, S., & Tham, J. J. M. S. L. (2019). The influence of total quality management toward organization performance. Management Science Letters, 9(9), 1397-1406.
  38. Patel, V., Das, K., Chatterjee, R., & Shukla, Y. (2020). Does the interface quality of mobile shopping apps affect purchase intention? An empirical study. Australasian Marketing Journal, 28(4), 300-309.
  39. Petrick, J. F. (2002). Development of a multi-dimensional scale for measuring the perceived value of a service. Journal of leisure research, 34(2), 119-134.
  40. Rahman, A., Björk, P., & Ravald, A. (2020). Exploring the effects of service provider’s organizational support and empowerment on employee engagement and well-being. Cogent Business & Management, 7(1), 1767329.
  41. Rahman, M. S., Moral, I. H., Akther, S., Hossain, G. M. S., & Islam, W. (2025). What drives green banking operations in Bangladesh? Findings from PLS-SEM and BSEM. Asian Journal of Economics and Banking, 9(1), 83-104.
  42. Rasoolimanesh, S. M., Md Noor, S., Schuberth, F., & Jaafar, M. (2019). Investigating the effects of tourist engagement on satisfaction and loyalty. The Service Industries Journal, 39(7-8), 559-574.
  43. Salameh, A., Hatamleh, A., Azim, M., & Kanaan, A. (2020). Customer oriented determinants of e-CRM success factors. Uncertain Supply Chain Management, 8(4), 713-720.
  44. Stewart, D., & Morgan, N. (2020). Accounting for intangible assets: The strategic performance of marketing. In The Routledge companion to strategic marketing (pp. 393-406). Routledge.
  45. Sudiyono, K. A., Utomo, P., & Severesia, C. (2022). Effect of customer experience and customer value towards customer loyalty and satisfaction on b2b food and beverage sector. Journal of Business and Management Review, 3(9), 627-640.
  46. Tommasetti, A., Troisi, O., & Vesci, M. (2017). Measuring customer value co-creation behavior: Developing a conceptual model based on service-dominant logic. Journal of Service Theory and Practice, 27(5), 930-950.
  47. Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., & Schlesinger, L. A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of retailing, 85(1), 31-41.
  48. Waluya, A. I., Iqbal, M. A., & Indradewa, R. (2019). How product quality, brand image, and customer satisfaction affect the purchase decisions of Indonesian automotive customers. International Journal of Services, Economics and Management, 10(2), 177-193.
  49. Yulida, F., Rana, J. A. S., Mandagie, W. C., & Linggadjaya, R. I. T. (2023). Customer experience and sales promotion towards repurchase intention: An insight into Jakarta’s highly competitive minimarkets. International Journal of Digital Entrepreneurship and Business, 4(1), 25-36.


Factors Affecting Customer Loyalty – The Mediating Role of Satisfaction: The Case of Vietnamese Coffee Brands

Abstract:

The study aims to identify factors affecting customer loyalty when using Vietnamese coffee brands in Ho Chi Minh City, with the role of mediating satisfaction. Mixed research methods were used, combining qualitative and quantitative methods, in which quantitative methods play a leading role. Survey data of 322 customers were collected online and in person. The partial least squares linear structural model with SmartPLS.1.4.0.0 software was used to test the research hypotheses. The research results show that: customer experience, service quality, and brand reputation directly affect customer loyalty, and indirectly affect loyalty through satisfaction. Trust directly affects loyalty, not through satisfaction. The research results suggest managerial implications to improve customer loyalty for Vietnamese coffee brands.

 

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn.2025.230.112766

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Nguyễn Thái Bình, Quận 1, TP.HCM, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép trang thông tin điện tử: Số 201/GP-TTĐT do Cục Phát thanh, Truyền hình và Thông tin điện tử cấp ngày 11/11/2016
  • Giấy phép Hoạt động Tạp chí in: 388/GP-BTTTT ngày 02/11/2018 in tại Công ty TNHH Một Thành viên In Kinh tế
  • Tổng Biên tập: ..........................................................
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.488 lượt truy cập
  • 22 người trực tuyến
  • 212 Tạp chí đã được phát hành
  • 878 Bài viết được phát hành