Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

Số 231 | Tháng 6/2025

Tác động của giá trị xuất nhập khẩu, chỉ số phát triển điện tử chính phủ đến hiệu quả hoạt động logistics tại ASEAN

Trần Thị Thảo, Nguyễn Thanh Sang

Tóm tắt:

Bài viết xem xét tác động của giá trị xuất nhập khẩu (TRADE) và chỉ số phát triển điện tử chính phủ (E-Government Development Index – EGDI) đến hiệu quả hoạt động logistics (LPI) tại các nước ASEAN, đồng thời đánh giá vai trò điều tiết của EGDI trong mối quan hệ giữa TRADE và LPI, ở giai đoạn 2007–2023 bằng phương pháp OLS, FEM, REM và Two-step Generalized Method of Moments (2 Step-GMM). Kết quả nghiên cứu cho thấy phương pháp 2 Step-GMM phù hợp để xử lý vấn đề nội sinh trong mô hình. Yếu tố TRADE có ảnh hưởng cùng chiều đến LPI, khẳng định vai trò quan trọng của TRADE trong việc thúc đẩy sự phát triển hệ thống logistics, tuy nhiên mức độ tác động không đáng kể. EGDI không chỉ có ảnh hưởng đáng kể trực tiếp đến LPI mà còn điều tiết mối quan hệ giữa TRADE và LPI. Chất lượng cơ sở hạ tầng và vận tải (Quality of Trade and Transport-Related Infrastructure – QTTR) có tác động cùng chiều đến LPI và tăng trưởng GDP (GDPG) không có ảnh hưởng đáng kể, còn lạm phát (INF) có tác động ngược chiều, phản ánh chi phí Logistics gia tăng khi nền kinh tế biến động. Nghiên cứu đưa ra một số hàm ý quản trị gia tăng LPI trong bối cảnh tại ASEAN đang đẩy mạnh hội nhập kinh tế cũng như ứng dụng công nghệ trong quản lý và điều hành.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Arellano, M. & Bond, S. (1991). Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment equations, Review of Economic Studies 58, 277– 297.
  2. Arellano, M. and O. Bover (1995), Another look at the instrumental-variable estimation of error-components models, Journal of Econometrics, 68, 29-52.
  3. Arvis, J. F., Vesin, V., Carruthers, R., & Ducruet, C. (2018). Maritime networks, port efficiency, and hinterland connectivity in the Mediterranean. World Bank Publications.https://www.aseanstats.org/wp-content/uploads/2023/10/ASH-2023-v1.pdf.
  4. Boyer-Wright, K. M., & Kottemann, J. E. (2015). E-government and related indices: Telecommunications infrastructure, human capital, institutional efficacy, and online services. International Journal of Electronic Government Research (IJEGR), 11(4), 24-37.
  5. Arellano, M. and S.R. Bond (1998), Dynamic Panel Data Estimation using DPD98 for GAUSS, mimeo, Institute for Fiscal Studies, London.
  6. Çelebi, D. (2019). The role of logistics performance in promoting trade. Maritime Economics & Logistics, 21, 307-323. Doi: https://doi.org/10.1057/s41278-017-0094-4
  7. D’Amico, G., Szopik-Depczyńska, K., Dembińska, I., & Ioppolo, G. (2021). Smart and sustainable logistics of Port cities: A framework for comprehending enabling factors, domains and goals. Sustainable Cities and Society69, 102801. Doi: https://doi.org/10.1016/j.scs.2021.102801
  8. Durbin, J. (1954). Errors in variables. Revue de l'institut International de Statistique, 23-32. Doi: https://doi.org/10.2307/1401917
  9. ESCAP, U. (2021). Review of developments in transport in Asia and the Pacific 2021: towards sustainable, inclusive and resilient urban passenger transport in Asian cities.
  10. Gani, A. (2017). The logistics performance effect in international trade. The Asian journal of shipping and logistics33(4), 279-288.
  11. Gujarati, D. N. (2021). Essentials of econometrics. McGraw Hill. Sage Publications. ISBN 978-0-07-337584-7. Fourth edition.
  12. Grytsenko, S. I., & Nelipovych, L. O. (2024). The role of export-import activity in the development of the national economy: Logistics ascpect. Electronic scientific and practical publication in economic sciences. Doi: https://doi.org/10.46783/smart-scm/2024-28-2
  13. Hansen, L. P. (1982). Large sample properties of generalized method of moments estimators. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 1029–1054.
  14. V. R., Godsell, J., & Harrison, A. (2011). Embedding “insights from industry” in supply chain programmes: the role of guest lecturers. Supply Chain Management: An International Journal16(2), 142-147.
  15. Hussain, M., Jusoh, A., & Meo, M. (2020). Effect of Logistics Strategies on Import and Export Couple with Gross Domestics Product: South Asian Perspective. Human Settlement & Movement eJournal. Doi: https://doi.org/10.2139/ssrn.3668175.
  16. Jhawar, A., Garg, S., & Khera, S. N. (2017). Improving Logistics performance through investments and policy intervention: A causal loop model. International Journal of Productivity and Quality Management, 20(3), 363-391. Doi: https://doi.org/10.1504/IJPQM.2017.10003289
  17. Kabak, Ö., Ekici, Ş., & Ülengin, F. (2020). Analyzing two-way interaction between the competitiveness and Logistics performance of countries. Transport Policy. Doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2019.10.007.
  18. Khadim, Z., Batool, I., Akbar, A., Poulova, P., & Akbar, M. (2021). Mapping the moderating role of logistics performance of logistics infrastructure on economic growth in developing countries. Economies, 9(4), 177.
  19. Krugman, P., & Obstfeld, M. (2009). International Economics: Theory and Policy (8th ed.). Pearson Education.
  20. Khan, S., Jian, C., Zhang, Y., Golpîra, H., Kumar, A., & Sharif, A. (2019). Environmental, social and economic growth indicators spur Logistics performance: From the perspective of South Asian Association for Regional Cooperation countries. Journal of Cleaner Production. Doi: https://doi.org/10.1016/J.JCLEPRO.2018.12.322.
  21. Lakshmanan, R., Djama, M., Selvaperumal, S. K., & Abdulla, R. (2020). Automated smart hydroponics system using internet of things. International Journal of Electrical and Computer Engineering (IJECE)10(6), 6389-6398.
  22. Leamer, E. E., & Levinsohn, J. (1995). International trade theory: the evidence. Handbook of international economics3, 1339-1394.
  23. Liu, Q. (2024). Logistics Distribution Route Optimization in Artificial Intelligence and Internet of Things Environment. Decision Making: Applications in Management and Engineering. Doi: https://doi.org/10.31181/dmame7220241072.
  24. Lo Storto, C., & Evangelista, P. (2022). Infrastructure efficiency, Logistics quality, and environmental impact of land Logistics systems in the EU: A DEA-based dynamic mapping. Research in Transportation Business & Management, 46, 100814. Doi: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2022.100814.
  25. Medina, R., Selva, L. M., & Menéndez, L. G. (2014). Logistics performance index: European exports. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/866/86632965004.pdf.
  26. Rasyid, A., Utami, E., Majid, J., Diawati, P., Prodi, D., & Perusahaan, M. (2023). Analysis of the influence of foreign capital investment, exports, imports, and foreign debt on foreign exchange reserves of ASEAN countries. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi, 9(6). Doi: https://doi.org/10.35870/jemsi.v9i6.1632.
  27. Rodrik, D. (2018). The role of export value and GDP growth in logistics efficiency. Journal of Economic Growth, 23(2), 197-220. Doi: https://doi.org/10.1007/s10887-018-9113-9.
  28. Shepherd, B., & Sriklay, T. (2023). Extending and understanding: an application of machine learning to the World Bank's logistics performance index. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management53(9), 985-1014.
  29. See, K. F., Guo, Y., & Yu, M.-M. (2024). Enhancing Logistics performance measurement: An effectiveness-based hierarchical data envelopment analysis approach. Infor. Doi: https://doi.org/10.1080/03155986.2024.2309420.
  30. Seyoum, B. (2013). Export-import theory, practices, and procedures. Routledge.
  31. Tadesse, M., Kine, H. Z., Gebresenbet, G., Tavasszy, L., & Ljungberg, D. (2022). Key Logistics performance indicators in low-income countries: The case of the import–export chain in Ethiopia. Sustainability, 14(19), 12204. Doi: https://doi.org/10.3390/su141912204.
  32. Tampubolon, J., & Nababan, T. S. (2022). ASEAN’s Factory Economy in the Fourth Industrial Revolution Era. Экономика региона18(1), 49-63.
  33. Tornatzky, L. & Fleischer, M. (1990). The Process of Technology Innovation. Lexington, MA: Lexington Books, Vol. 165.
  34. Türkcan, K., & Majune, S. K. (2021). Logistics infrastructure and export survival in European Union countries. Empirica, 1-27. Doi: https://doi.org/10.1007/S10663-021-09527-4.
  35. UNDESA. (2018). UN E-Government Survey 2018: Gearing E-Government to support transformation towards sustainable and resilient societies. New York. Retrieved June 18, 2019 from https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-EGovernment-Survey-2018.
  36. Ulutaş, A., & Karaköy, Ç. (2019). An analysis of the Logistics performance index of EU countries with an integrated MCDM model. Economics and Business Review, 5(4), 49-69. Doi: https://doi.org/10.18559/EBR.2019.4.3.
  37. Verico, K. (2017). The Key Factors of Economic Integration in Southeast Asia: Case of Indonesia, Malaysia, and Thailand. Journal of Asean Studies, 4, 107-126.https://doi.org/10.21512/jas.v4i2.887.g1736.
  38. Wong, W., Sinnandavar, C., & Soh, K. (2020). The relationship between supply environment, supply chain integration and operational performance: The role of business process in curbing opportunistic behaviour. International Journal of Production Economics, 107966.https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107966.
  39. World Bank (2007), Logistics Performance Index (LPI). https://lpi.worldbank.org/sites/default/files/2023-02/LPI_2007_Report.pdf.
  40. World Bank (2023), Logistics Performance Index (LPI). https://lpi.worldbank.org/report (accessed 25 April 2024).


The Impact of Trade Value and E-Government Development Index on Logistics Performance in Asean

Abstract:

This study examines the impact of trade value (Trade) and the E-Government Development Index (EGDI) on logistics performance (LPI) in ASEAN countries. Additionally, it evaluates the moderating role of EGDI in the relationship between Trade and LPI from 2007 to 2023 using the Two-Step Generalized Method of Moments (2-Step GMM). The findings indicate that Trade positively influences LPI, confirming its important role in enhancing logistics system development; however, the effect is not particularly strong. EGDI has a significant impact on LPI, both directly and as a moderator in the Trade-LPI relationship. Furthermore, the study reveals that the quality of transport and infrastructure (QTTR) positively affects LPI, while GDP growth (GDPG) does not have a substantial impact. Inflation (INF), on the other hand, negatively influences LPI, indicating that logistics costs tend to rise amid economic fluctuations. The research also offers several managerial implications for improving LPI in ASEAN, particularly as the region intensifies economic integration and technological adoption in management and operations.

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn.2025.231.115686

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Sài Gòn, TP. Hồ Chí Minh, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép hoạt động Tạp chí in và Tạp chí điện tử: 83/GP- BTTTT ngày 26/02/2025 in tại Công ty TNHH Sản Xuất – Xuất Nhập Khẩu Hoàng Quân
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.473 lượt truy cập
  • 28 người trực tuyến
  • 213 Tạp chí đã được phát hành
  • 888 Bài viết được phát hành